"En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem." (1 Joh. 4:16)



 

Onder de terebint

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSlza56KoHAZ2ngNhDV00saJT7swSwz5iN9YHbuoZyjfoBmlURx

Onder de terebint

 


 

 

...door Zijn hand

 

 

Er is een hoogleraar die onderzoek doet naar geluk; de Verenigde Emiraten hebben een minister voor geluk, maar wat zegt de Bijbel over geluk?
Eigenlijk niet zo veel. In onze tekst “gaat het welbehagen gelukkig voort”. Dat lijkt onmogelijk: welbehagen en geluk in één adem. Welbehagen en uitverkiezing hebben veel met elkaar gemeen. Al deze woorden maken me onzeker. Ik weet nooit hoe God uiteindelijk over mij oordeelt.

Het welbehagen van God lukt ‘door Zijn hand’. Hij, de Knecht des Heeren, stelt Zich als een lam in onze plaats. Hij brengt het schuldoffer. Het welbehagen is geen muur waarop je doodloopt, maar een poort om binnen te gaan. Hij neemt je bij de hand. Ben je bang, onzeker en voel je je schuldig? Heel vertrouwelijk komt Hij naar je toe: ‘Leg al die zorgen, ziekten en zonden maar in Mijn hand. Werp alle angst, vrees en twijfel op Mij. Ik heb Mij als een schuldoffer gesteld in jouw plaats. Geef Mij je hand’.

Dat is het Evangelie: Jezus neemt jouw hand. Het is geen afstotende leer, maar een intieme, warme hand. Zo wordt het welbehagen een poort, voorspoedige realiteit. Dat is geluk, niet met het gehalte van ‘lot’, maar van ‘genade’. Hij neemt mij bij de hand … tot in het Vaderland.

 

Uit: Bijbels dagboek ‘Niet alleen van brood’
n.a.v. Jesaja 53: 10

 


Ga naar de volgende kerkbladpagina: Uit de Gemeente